Дихальна гімнастика


Виховання здорової дитини - одне з найголовніших завдань сім'ї і дошкільного  закладу. У батьків часто виникає питання: Якими способами і засобами виробити у дошкільника свідоме ставлення до свого здоров'я?

В даний час відзначається збільшення кількості дітей дошкільного віку з різними відхиленнями в стані здоров'я, відставанням у фізичному розвитку, зниженням опірності організму до шкідливих факторів середовища, в тому числі інфекційно-вірусних захворювань. За даними досліджень питома вага часто хворіючих дітей перших шести років життя коливається в межах 20-25 %, тобто часто хворіє  кожна четверта-п'ята дитина. 

Такі діти з великими зусиллями, порівняно зі здоровими, долають труднощі в засвоєнні знань. З більш значними психофізіологічними витратами справляються з висунутих до них вимог, передбаченими умовами життя і виховання в дошкільному закладі. 

Проблема виховання здорової дитини, що стоїть перед педагогами та батьками, була і залишається найбільш актуальною, і в зв'язку з цим виникає необхідність пошуків ефективних шляхів зміцнення здоров'я дитини, корекції недоліків фізичного розвитку, профілактики захворювань і збільшення рухової активності.
Поряд із загальноприйнятими заходами, ефективною профілактикою зниження захворюваності епізодично хворіючих дітей, є дихальна гімнастика. 
Дихальні вправи сприяють насиченню киснем кожної клітинки організму. Уміння керувати диханням сприяє вмінню керувати собою. 

Крім того, правильне дихання стимулює роботу серця, головного мозку і нервової системи, позбавляє людину від багатьох хвороб, покращує травлення (перш ніж їжа переварена і засвоєна, вона повинна поглинути кисень з крові і окислитися).
Повільний видих допомагає розслабитися, заспокоїтися, впоратися з хвилюванням і дратівливістю.

Дихальна гімнастика розвиває ще недосконалу дихальну систему дитини, зміцнює захисні сили організму і має ряд переваг. Вона заснована на носовому диханні. Не випадково тому, йоги попереджають: якщо діти не будуть дихати через ніс, то не отримають достатньо розумового розвитку, т. к. носове дихання стимулює нервові закінчення всіх органів, що знаходяться в носоглотці. І головне завдання педагогыв та батькыв навчитися і навчити дітей правильно дихати 

Використання фізичних вправ, спрямованих на попередження простудних захворювань, поліпшення функцій верхніх дихальних шляхів, ми рекомендуємо застосовувати у всіх вікових групах. Дихальні вправи можуть проводитися під час ранкової гімнастики, гімнастики після пробудження або на прогулянці. 
На перших порах дихальні вправи здаються дітям одними з найскладніших. І тим важливіше допомогти дітям, перетворивши нудні вправи у веселу гру. 
Основу
дихательної гімнастики складають вправи з подовженим і посиленим видихом. Цього можна досягти вимовляння голосних звуків (а-а-а, у-у-у, о-о-о), шиплячих приголосних (ш, ж) і поєднанні звуків (ах, ох, ох). Ці дихальні вправи рекомендується проводити в ігровій формі («дзижчить бджола», «гуде пароплав», «стукають колеса поїзда» та ін). Необхідно поступово збільшувати навантаження на дітей за рахунок збільшення числа повторень і ускладнення вправ.. 

Займаючись дихальною гімнастикою, важливо стежити, щоб у дитини не було симптомів гіпервентиляції легень (прискорене дихання, різка зміна кольору обличчя, тремтіння кистей рук, відчуття поколювання і оніміння в руках, ногах).
Якщо починає крутитися голова - складаємо долоньки разом («ковшиком»), підносимо їх впритул до обличчя і кілька разів глибоко дихаємо в них (2-3 рази). 

Після цього дихальну гімнастику можна продовжувати.
Таким чином, використання дихальних вправ, в комплексах ранкових зарядок, фізкультхвилинках і заняттях, допомагає попередити виникнення простудних захворювань, підвищити загальний життєвий тонус, укріпити психофізичне здоров'я дітей, а значить, і забезпечити повноцінний і гармонійний розвиток дошкільнят.

Дихальні вправи

Годинник

Годинники вперед йдуть,

За собою нас ведуть.

І. п. – стоячи,ноги злегка розставлені, руки вздовж тулуба.

1- змах руками вперед - «тік» (вдих);

2 - змах руками назад - «так» (видих).

Насос

Накачаем ми води, 

Щоб полити квіточки.

І. п. – стоячи,ноги злегка розставлені, руки вздовж тулуба.

1 - нахил тулуба в праву сторону (вдих); 

2  - руки ковзають, при цьому голосно вимовляти звук «с-с-с» (видих).

Крила

Крила замість рук у нас,

Летимо ми вищий клас.

І. п. – стоячи,ноги злегка розставлені, руки вздовж тулуба.

1- руки через сторони підняти вгору (вдих);

2 - опустити руки вниз, промовляючи «вниз» (видих).