ПОРЯДОК ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗДО № 130


 

ПОРЯДОК  ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ

педагогічних працівників

закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №130  «Казка»

Запорізької міської ради  (ЗДО № 130 ЗМР)

 

Загальна частина

1. Цей Порядок  визначає процедуру, види, форми, обсяг (тривалість), періодичність, умови підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладу дошкільної освіти (ясел-садка) №130  «Казка» Запорізької міської ради (далі - ЗДО), умови і процедуру визнання результатів підвищення кваліфікації.

Особливості організації підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗДО, що не суперечать цьому Порядку, визначаються:

Підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗДО забезпечується їх засновником (або уповноваженим органом) територіальним відділом освіти Олександрівського району департаменту освіти і науки Запорізької міської ради, у межах повноважень та відповідно до законодавства.

       2. Відповідно до частини другої статті 54 Закону України «Про освіту» педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати свій професійний і загальнокультурний рівні та педагогічну майстерність. Педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати свою кваліфікацію.

3. Метою підвищення кваліфікації педагогічних працівників є їх професійний розвиток відповідно до державної політики у галузі освіти та забезпечення якості освіти.

4. Педагогічні працівники можуть підвищувати кваліфікацію за різними формами, видами.

Формами підвищення кваліфікації є інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева), дуальна, на робочому місці, на виробництві тощо. Форми підвищення кваліфікації можуть поєднуватись.

При цьому основним видом підвищення кваліфікації педагогічних працівників є «навчання за програмою підвищення кваліфікації».

Педагогічні працівники можуть підвищувати кваліфікацію у різних суб’єктів підвищення кваліфікації. Таким чином, педагогічні працівники мають можливість поєднувати не лише форми підвищення кваліфікації, а й підвищувати кваліфікацію у різних суб’єктів.

Основними напрямами підвищення кваліфікації є:

-розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій);

-формування у здобувачів освіти спільних для ключових компетентностей вмінь, визначених частиною першою статті 12 Закону України “Про освіту”;

-психолого-фізіологічні особливості ДНЗ здобувачів освіти певного віку, основи андрагогіки;

-створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами;

-використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку;

-мовленнєва, цифрова, комунікаційна, інклюзивна, емоційно-етична компетентність;

5. Відповідно до статті 59 Закону України «Про освіту» конкретні види, форми, напрями, суб’єктів підвищення кваліфікації педагогічний працівник обирає самостійно.

6. Педагогічна рада ЗДО, разом з педагогічним працівником закладу освіти, здійснює вивчення, аналіз та оцінювання програм підвищення кваліфікації та переліку очікуваних результатів суб’єктів (підвищення кваліфікації), що пропонують відповідні послуги. 

7. Кожному педагогічному працівнику гарантується право підвищувати кваліфікацію в комунальному закладі післядипломної освіти, розташованому на відповідній (за місцем проживання такого педагогічного працівника) території.

8.  Пошук інформації щодо підвищення кваліфікації педагогічний працівник може здійснювати у будь-який спосіб - безпосередньо на сайтах суб’єктів підвищення кваліфікації, на різноманітних інформаційних чи спеціальних ресурсах, у тематичних групах, через запит необхідної інформації безпосередньо у суб’єкта підвищення кваліфікації тощо.

9.Заклад дошкільної освіти, в якому працюють педагогічні працівники, сприяє їхньому професійному розвитку та підвищенню кваліфікації.

10. Керівництво ЗДО максимально та активно сприяє професійному розвитку та підвищенню кваліфікації педагогічних працівників на засадах, визначених Законом України «Про освіту», та за процедурами, визначеними «Порядком підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» (далі - порядок, затвердженого наказом МОН України від 09.09.2022 № 805 .

11. Програми підвищення кваліфікації Основні підходи щодо програм підвищення кваліфікації сформульовані у пункті 10 Порядку. Програма підвищення кваліфікації затверджується суб’єктом підвищення кваліфікації й повинна містити інформацію про її розробників, найменування, мету, напрям, зміст, обсяг (тривалість), що встановлюється в годинах та/або в кредитах ЄКТС3, форму (форми) підвищення кваліфікації, перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться чи набуватимуться (загальні, фахові тощо).

Програми підвищення кваліфікації оприлюднені на веб-сайті суб’єкта підвищення кваліфікації, забезпечуючи таким чином відкритість і доступність інформації про кожну таку програму. Педагогічний працівник обирає програму самостійно, та надає пропозиції до педагогічної ради ЗДО щодо включення її, за рішенням педагогічної ради, до відповідного плану підвищення кваліфікації педагогічних працівників на відповідний рік.

Обсяги підвищення кваліфікації Законом України «Про освіту», який набрав чинності 28 вересня 2017 року, Вперше запроваджено накопичувальну систему визначення обсягу (тривалості) підвищення кваліфікації педагогічних працівників. У Законі визначено, що педагогічні працівники мають підвищувати свою кваліфікацію щорічно, а загальна кількість академічних годин (під терміном «година» розуміється 60 хвилин) для підвищення кваліфікації протягом п’яти  років, не може бути меншою за 120 годин.

12. Планування підвищення кваліфікації Планування процесу підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗДО відбувається у два етапи. На першому етапі здійснюється перспективне планування (на наступний календарний рік) та затверджується рішенням педагогічної ради, відповідно до внесених пропозицій педагогічних працівників, орієнтовний план підвищення кваліфікації, який містить інформацію про загальну кількість педагогічних працівників, які будуть підвищувати кваліфікацію, основні напрями та орієнтовний перелік суб’єктів підвищення кваліфікації. Терміни і процедура подання педагогічними працівниками своїх пропозицій до орієнтовного плану є внутрішнім питанням закладу дошкільної освіти. Якщо пропозиція педагога містить не всю зазначену інформацію (тему, суб’єкта, обсяг, вид, форму, строки, вартість), тобто не відповідає вимогам абзацу третього пункту 17 Порядку, то педагогічна рада її не розглядає. Орієнтовний план має бути оприлюднений на інформаційному стенді ЗДО та на його веб-сайті протягом двох робочих днів з дня його затвердження педагогічною радою, але не пізніше 25 грудня поточного року. Протягом року педагогічна рада вносить зміни та уточнення до річного плану підвищення кваліфікації.

13. Другий етап планування розпочинається після затвердження в установленому порядку кошторису ЗДО на відповідний рік. Керівник закладу дошкільної освіти має забезпечити невідкладне оприлюднення загального обсягу коштів, передбаченого для підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладу дошкільної освіти. Протягом наступних 15 календарних днів з дня отримання зазначеної інформації кожен педагогічний працівник має подати керівнику ЗДО свою пропозицію до плану підвищення кваліфікації на відповідний рік, з конкретною інформацію про тему відповідної програми, форму, обсяг, суб’єкту підвищення кваліфікації, вартість підвищення кваліфікації (у разі встановлення) або безоплатну умову надання такої освітньої послуги. Відповідно до абзацу другого пункту Порядку у разі невідповідності пропозиції педагогічного працівника зазначеним вимогам, така пропозиція не може бути розглянута.  Пропозиція оформляється педагогічним працівником у довільній формі, проте має включати всю інформацію, яка передбачена Порядком, для дотримання умов включення її до річного плану підвищення кваліфікації.

14. Відповідно до пункту 8 Положення педагогічні працівники мають право на підвищення кваліфікації, як згідно з планом, так і поза межами плану підвищення кваліфікації закладу освіти на відповідний рік. Підвищення кваліфікації поза межами плану відбувається за рахунок самостійного рішення педагогічного працівника.

Обсяг підвищення кваліфікації «поза межами плану» може бути зарахований на загальних засадах до встановленого Законом мінімального обсягу годин на підвищення кваліфікації. Для такого зарахування підвищення кваліфікації має відповідати вимогам, визначеним Порядком.

Кожен педагог складає Індивідуальний план підвищення кваліфікації на поточний рік і несе відповідальність за достовірність поданої інформації, самостійно контролює власний графік підвищення кваліфікації.

 Підвищення кваліфікації, що відбувається понад 120 годин, є добровільною справою педагогічного працівника і не потребує будь-якого регулювання, визнання чи контролю з боку держави чи адміністрації закладу дошкільної освіти.

15. План підвищення кваліфікації закладу дошкільної освіти на відповідний рік має включати: список педагогічних працівників, які повинні пройти підвищення кваліфікації у цьому році, теми, форми, види, обсяги (тривалість) підвищення кваліфікації (у годинах або кредитах ЄКТС), перелік суб’єктів підвищення кваліфікації, строки (графік), вартість підвищення кваліфікації (у разі встановлення) або примітку про безоплатний характер надання такої освітньої послуги чи про самостійне фінансування підвищення кваліфікації педагогічним працівником. План підвищення кваліфікації може містити додаткову інформацію, що стосується підвищення кваліфікації педагогічних працівників. План підвищення кваліфікації може бути змінено протягом року в порядку, визначеному педагогічною радою. Педагогічна рада самостійно визначає механізм та процедури внесення таких змін (уточнень) і доводить їх до відома педагогічних працівників або оприлюднює на інформаційному стенді ЗДО.

16. Договір про надання послуг з підвищення кваліфікації згідно з пунктом 20 Порядку  здійснюється на підставі затвердженого педагогічною радою річного плану підвищення кваліфікації. Керівник ЗДО забезпечує укладення між закладом дошкільної освіти та суб’єктом (суб’єктами) підвищення кваліфікації договору про надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації на відповідний рік, із зазначенням джерела фінансування підвищення кваліфікації, якщо підвищення кваліфікації здійснюється за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, інших коштів, затверджених у кошторисі закладу освіти на підвищення кваліфікації.

17. Документи про підвищення кваліфікації Суб’єкт підвищення кваліфікації зобов’язаний видати педагогічному працівникові документ про підвищення кваліфікації, що має містити, зокрема, опис досягнутих ним результатів навчання. З метою фіксування факту «успішного» підвищення кваліфікації суб’єкт підвищення кваліфікації має встановлювати належні види оцінювання досягнутих результатів, про що зазначають у програмі підвищення кваліфікації, а також у документі про підвищення кваліфікації, що буде формувати рівень довіри до зафіксованих у документі результатів навчання. Відповідно до пункту 13 Порядку документ про підвищення кваліфікації має містити таку інформацію: повне найменування суб’єкта підвищення кваліфікації (для юридичних осіб) або прізвище, ім’я та по батькові (у разі наявності) фізичної особи, яка надає освітні послуги з підвищення кваліфікації (для фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців); прізвище та ініціали педагогічного працівника, який підвищив кваліфікацію; форму, вид, тему (напрям, найменування) підвищення кваліфікації та його обсяг (тривалість) в годинах та/або кредитах ЄКТС; опис досягнутих результатів навчання; дату видачі та обліковий запис документа про підвищення кваліфікації; найменування посади (у разі наявності), прізвище, ініціали (ініціал імені) особи, яка підписала документ від імені суб’єкта підвищення кваліфікації та її підпис.

Педагогічний працівник щороку не пізніше 25 грудня має інформувати керівника закладу дошкільної освіти (уповноважену ним особу) про стан проходження підвищення кваліфікації у поточному році з додаванням копій отриманих документів про підвищення кваліфікації (сертифікатів, свідоцтв тощо), які після цього мають зберігатися в особовій справі працівника відповідно до законодавства. Місце, умови та формат зберігання оригіналів таких документів педагогічний працівник визначає самостійно.

18. Акти приймання-передачі наданих послуг з підвищення кваліфікації Відповідно до пункту 36 Порядку факт підвищення кваліфікації педагогічного працівника підтверджується актом приймання-передачі наданих освітніх послуг з підвищення кваліфікації, який складається в установленому законодавством порядку, підписується керівником закладу дошкільної освіти, або уповноваженою ним особою, та суб’єктом підвищення кваліфікації.

 Визнання результатів підвищення кваліфікації

19. Результати підвищення кваліфікації у суб’єктів підвищення кваліфікації, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою, не потребують окремого визнання чи підтвердження.

Результати підвищення кваліфікації у інших суб’єктів підвищення кваліфікації визнаються рішенням педагогічної ради закладу освіти.

Порядок визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладу освіти встановлюється педагогічною радою  закладу освіти.

20. Педагогічний працівник протягом одного місяця після завершення підвищення кваліфікації подає до педагогічної  ради закладу освіти клопотання про визнання результатів підвищення кваліфікації та документ про проходження підвищення кваліфікації.

У разі підвищення кваліфікації шляхом інформальної освіти (самоосвіти) замість документа про підвищення кваліфікації подається звіт про результати підвищення кваліфікації або творча робота, персональне розроблення електронного освітнього ресурсу, що виконані в процесі (за результатами) підвищення кваліфікації та оприлюднені на веб-сайті закладу освіти та/або в електронному портфоліо педагогічного працівника (у разі наявності). Форму звіту визначає заклад освіти. Розподіл годин з урахуванням видів діяльності подано в додатку 7. Клопотання протягом місяця з дня його подання розглядається на засіданні педагогічної ) ради закладу освіти.

Для визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічна  рада заслуховує педагогічного працівника щодо якості виконання програми підвищення кваліфікації, результатів підвищення кваліфікації, дотримання суб’єктом підвищення кваліфікації умов договору та повинна прийняти рішення про:

визнання результатів підвищення кваліфікації;

невизнання результатів підвищення кваліфікації.

У разі невизнання результатів підвищення кваліфікації педагогічна  рада закладу освіти може надати рекомендації педагогічному працівнику щодо повторного підвищення кваліфікації у інших суб’єктів підвищення кваліфікації та/або прийняти рішення щодо неможливості подальшого включення такого суб’єкта підвищення кваліфікації до плану підвищення кваліфікації закладу освіти до вжиття ним дієвих заходів з підвищення якості надання освітніх послуг.

Результатом підвищення кваліфікації педагогічних працівників у суб’єктів підвищення кваліфікації, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою, може бути присвоєння їм повних та/або часткових професійних та/або освітніх кваліфікацій у встановленому законодавством порядку.

21. Окремі види діяльності педагогічних працівників (участь у програмах академічної мобільності, наукове стажування, самоосвіта, здобуття наукового ступеня, вищої освіти можуть бути визнані як підвищення кваліфікації відповідно до цього Порядку.

{Абзац перший пункту 26 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1133 від 27.12.2019}

22. Результати інформальної освіти (самоосвіти) педагогічних працівників, які мають науковий ступінь та/або вчене, почесне чи педагогічне звання (крім звання “старший вчитель”), можуть бути визнані педагогічною радою закладу як підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

{Абзац перший пункту 29 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1133 від 27.12.2019}

Обсяг підвищення кваліфікації шляхом інформальної освіти (самоосвіти) зараховується відповідно до визнаних результатів навчання, але не більше 30 годин або одного кредиту ЄКТС на рік.

23. Здобуття першого (бакалаврського), другого (магістерського) рівня вищої освіти, третього (освітньо-наукового/освітньо-творчого) рівня або наукового рівня вищої освіти вперше або за іншою спеціальністю у межах професійної діяльності або галузі знань визнається як підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

Обсяг підвищення кваліфікації шляхом здобуття наукового ступеня, рівня вищої освіти зараховується відповідно до встановленого обсягу освітньо-професійної (освітньо-наукової, освітньо-творчої) програми у годинах або кредитах ЄКТС, за винятком визнаних (зарахованих) результатів навчання з попередньо здобутих рівнів освіти.

{Пункт 31 виключено на підставі Постанови КМ № 1133 від 27.12.2019

Фінансування підвищення кваліфікації  

Фінансування підвищення кваліфікації педагогічних працівників є кошти державного, місцевих бюджетів, кошти фізичних та/або юридичних осіб, інші власні надходження закладу дошкільної освіти та/або його засновника, інші джерела, не заборонені законодавством.

За рахунок коштів, передбачених у кошторисі ЗДО, здійснюється фінансування підвищення кваліфікації в обсязі, встановленому законодавством, і відповідно до плану підвищення кваліфікації: педагогічних працівників, які працюють у ЗДО за основним місцем роботи;

20. Самостійне фінансування підвищення кваліфікації здійснюється:

педагогічним працівником ЗДО, що працює у закладі за основним місцем роботи і проходить підвищення кваліфікації поза межами плану підвищення кваліфікації закладу дошкільної освіти;

іншими особами, які працюють у закладі дошкільної освіти на посадах педагогічних  працівників за суміщенням або сумісництвом.

 

На час підвищення кваліфікації педагогічного працівника відповідно до затвердженого плану з відривом від виробництва (освітнього процесу) в обсязі, визначеному законодавством, за педагогічним працівником зберігається місце роботи (посада) із збереженням середньої заробітної плати. Витрати, пов’язані з підвищенням кваліфікації, відшкодовуються у порядку, визначеному законодавством.