Дотримання режиму дня –

запорука здоровя дітей

 

Режим — точно встановлений порядок життя — не вигадка фахівців. У його основі — багатовікове спостереження за розвит­ком природи та фізіологічними процесами людини. На цій ос­нові фізіологи, гігієністи, педагоги розробили науково-обґрунто­вані рекомендації з організації життя людини, з розумної зміни видів її діяльності.

Дитині встановлюють постійний режим дня, якого необхідно строго дотримуватися. Це сприяє її правильному розвитку, при­вчає до дисципліни, формує уявлення про обов'язки.

На науковій основі доведено, що прийом їжі, вкладання спа­ти, прогулянки, ігри — усе це сприяє зросту, зміцненню здоров'я та врівноваженому психологічному стану дитини.

Для дітей правильно організований цілодобовий режим дня — умова не тільки успішного навчання, але й збереження та зміц­нення їх здоров'я.

Основні принципи необхідного режиму дня дитини  дошкільного віку: гігієнічно повноцінний нічний та денний сон, достатня рухова активність на свіжому повітрі, чергування різних занять з відпочинком та раціональне харчування.

Істотно важливе значення для нормальної життєдіяльності організму має сон. Під час денного сну організм дитини відпочи­ває, відновлюється його працездатність. Здорова дитина швидко засинає, якщо вона постійно лягає спати в один і той самий час. Дуже важливо, щоб у дитини виробилася звичка лягати спати і прокидатися о певній годині.

Час перед сном, особливо нічним, дитина повинна проводи­ти в спокійних, не збуджуючих її заняттях. Перед сном дорослі допомагають дітям привести до ладу одяг та взуття, потім маля­та виконують загальноприйняті правила особистої гігієни. Водні процедури, окрім їх гігієнічного та гартувального значення, доб­ре впливають на нервову систему. їх виконання у певний час пе­ред сном допоможе дитині швидше заснути. Постіль малюка має бути чистою, не надто м'якою, але і не жорсткою. Такі подразни­ки, як шум, світло, звуки теле- та аудіоапаратури, голосні розмови, заважають нормальному сну. Необхідно також, щоб діти спали в добре провітреній кімнаті.

У холодну пору року температура повітря в кімнаті не повин­на бути нижчою +18 градусів С. Найбільша тривалість нічного сну для дітей старшого дошкільного віку становить 11,5 — 12 го­дин.

Діти дошкільного віку повинні щоденно проводити на сві­жому повітрі не менше 4-х годин — це має на організм дитини зміцнювальну дію, поліпшує всі життєві процеси (обмін речо­вин, функціонування дихальної та серцево-судинної систем то­що), підвищує загартованість організму.

Узимку в морозну погоду час перебування дітей на повітрі скорочується, а влітку потрібно попіклуватися, щоб діти знахо­дилися на вулиці якомога довше.

День дитини має починатися з ранкової гімнастики. У неї включають фізичні вправи, посильні та цікаві дітям.

Після зарядки проводяться загартовувальні процедури — обтирання або обливання. Дитина одягається, чистить зуби, вмивається, причісується. Завжди пам'ятайте, що у дитини обов'язково повинні бути власний рушничок для обличчя та рук, окремий рушник для ніг, зубна щітка та паста. Чистити зуби слід щоденно вранці та ввечері.

У режимі дня малюка дошкільного віку відводять час для занять з розвитку мовлення, рахунку, малювання, ліплен­ня, конструювання тощо.

Науковцями доведено, що тривалість активної уваги у дітей дошкільного віку становить приблизно 15—20 хвилин. Діти стомлюються, їх працездатність знижується і не відновлюється протягом 10-хвилиїшого відпочинку. Тому заняття доцільно чер­гувати з рухливими іграми, прогулянками тощо.

Дитина «входить в роботу» поступово. Цей період у 80 % ви­падків у дітей триває від 2 до 7 хвилин. Потім пра­цездатність відновлюється на відносно високому рівні. Така змі­на працездатності типова для здорової дитини. У слабких дітей, як правило, відзначаються дуже низька працездатність і досить нестійка увага.

Стомлення у здорових дітей з'являється вже після 20-хвилин-ної роботи. Зовнішньо воно виявляється в розгубленості, занепо­коєних рухах, у тому, що дитина відволікається на сторонні речі. Проведення маленької «розминки» відновлює працездатність ді­тей і дає можливість, якщо потрібно, продовжити заняття ще про­тягом 10—15 хвилин.

Суворе дотримання певних гігієнічних вимог під час прове­дення занять забезпечує повноцінний фізичний розвиток дитини та перешкоджає появі у неї короткозорості і порушень в осанці.

Кімнату перед заняттям провітрюють. Дорослі повинні стежи­ти за правильною поставою дитини, освітленням столу, за яким вона працює. Для занять дошкільнику потрібен спеціальний уч­нівський столик-парта з висотою, яку можна регулювати. Такий стіл знадобиться дитині, коли вона стане школярем. Висота столу і стільця встановлюються відповідно до зросту дитини. Якщо для занять пристосовують звичайний стіл, то добре ви­готовити дерев'яну підставку з дошкою, нахиленою під кутом 12—15 градусів. Така підставка забезпечує правильну поставу, що полегшує роботу очей під час малювання, розглядання ілюстра­цій тощо.

У режимі дня потрібно відводити вільний час для ігор та занять на власний вибір дитини (бажано після денного сну і обов'язково після занять).