СТАРШИЙ ДОШКІЛЬНИЙ ВІК


Освітній напрям "Дитина у природному довкіллі"

-  Мають уявлення про людину, як невід’ємну частину природи, про взаємозв’язок між довкіллям та існуванням людини. Розуміють вплив життєдіяльності людини на довкілля.

-   Диференціюють об’єкти живої та неживої природи, називають їх суттєві відмінності.

- Мають елементарні уявлення про явища природи (землетруси, посухи, зливи, туман, виверження вулканів, смерчі та т.п.), пори року, можуть називати їх характерні ознаки.

-   Розрізняють та називають рослини даної місцевості (дерева, кущі, трави, квіти, ягоди, гриби), мають уявлення про стадії росту рослин, умови, які потрібні для їхнього росту та життя. Знають будову рослин та властивості деяких з них (отруйні, лікарські). Розуміють важливість рослин у житті людини, їх збереження. Знають про правила безпечної поведінки в використанні рослин.

-    Усвідомлюють різноманітність тваринного світу, розрізняють тварин: комахи, черви, риби, плазуни, птахи, звірі. Оперують назвами тварин, знають середовище їхнього існування, зовнішньої будови, способів харчування, поведінки та захисту.

-   Знають про правила догляду за домашніми тваринами, правила безпечної поведінки під час спілкування з тваринами.

-    Мають уявлення про Всесвіт (безліч зірок та планет), Сонячну систему. Можуть називати космічні об’єкти - Полярна зірка, Сонце, Земля, Венера, Марс, Юпітер, Луна. Розуміють, що Сонце – це центр нашої системи та є джерелом тепла та світла. Володіють елементарною інформацією про дослідження космосу.

-          Охоче долучаються до трудової діяльності в природі: вирощування та догляд за рослинами, догляд за тваринами;

-   Усвідомлюють правила доцільного природокористування (економне використання води, світла, теплової енергії, природних багатств), розуміють необхідність збереження чистоти природного довкілля.


Освітній напрям "Дитина в світі культури"

Ознайомлення з предметним довкіллям

-          Мають уявлення про українське житло, характерні особливості інтер’єру та оздоблення;

-          Знайомі з українським народним костюмом і сучасним одягом, взуттям, із матеріалами, які використовують для його виробництва;

-          Знають про рукотворне походження предметного світу, ціннісно ставляться до праці людей;

-          Володіють системою уявлень про професії дорослих, про особливості, притаманні кожній професії, мають уяву про важливість кожної професії;

-          Знають про існування різних виробництв із виготовлення предметів вжитку та продуктів харчування, технічних приладів та знарядь, засобів пересування та зв’язку;

-          Використовують за призначенням предмети, знаряддя праці, речі, прилади, знають правила їх зберігання та  безпечного використання;

-          иконують трудові доручення, вміють бачити мету своєї діяльності, складати план дій, організовувати її хід;

Сприйняття мистецтва. Ціннісне ставлення до мистецтва

-          Осмисленно ставляться до краси об’єктів і явищ природи, творів мистецтва, людських стосунків, власної особистості та продуктів власної образотворчої діяльності;

-          Мають уявлення про види і жанри образотворчого мистецтва;

-          Орієнтуються в зображувальних матеріалах і техніках; адекватно використовують виражальні засоби (колір, форму, композицію);

-          Усвідомлюють, що предметом зображення є не тільки реальні об’єкти, але й власні фантазії.

Образотворче мистецтво

-          Емоційно сприймають твори образотворчого мистецтва, можуть на елементарному рівні аналізувати їх, надавати емоційно-образну характеристику;

-          Мають уявлення про декоративно-ужиткове мистецтво України (народна іграшка, вишивка, декоративні розписи, ткацтво, гончарство, лозоплетіння та ін.);

-          Мають уявлення про скульптуру та архітектуру.

Малювання

-          Розрізняють жанри живопису (натюрморт, пейзаж, портрет);

-          Мають стійку цікавість до малювання;

-          Самостійно обирають способи зображення, створення композиції та деталізації малюнка.

-          Знають про властивості зображувальних матеріалів (олівці, акварельні фарби, гуаш та ін), володіють основними та нетрадиційними прийомами створення зображень;

-          Проявляють ініціативу та пошукову зацікавленість під час створення власних робіт;

-          Адекватно оцінюють власний малюнок та малюнки однолітків.

Ліплення

-          Створюють образи у ліпленні, передають характерні особливості тварин, людей, надає фігуркам виразності;

-          Володіють прийомами ліплення та технічними способами виразності, використовують природний та допоміжний матеріали;

-          Можуть створювати композиції з декількох фігурок за мотивами казок, народних іграшок.

Аплікація

-          Уміють виконувати предметну та сюжетну аплікацію, володіють способами вирізання та наклеювання;

-          Запам’ятовують та послідовно виконують етапи роботи.

-          Емоційно реагують на власний виріб.

Музика. Співи. Музично-ритмічні рухи. Свята та розваги

-          Охоче приєднуються до музичної діяльності;

-          Уміють впізнавати знайомі твори, розрізняти музику за характером, називають жанри музики, емоційно відгукуються на музику та можуть розповісти про свої враження;

-          Співають виразно, дзвінким голосом, можуть регулювати силу та гучність голосу;

-          Можуть виконувати пісні як з музичним супроводом так і без нього,

-          Знають про різні типи інструментів (шумові, клавішні, духові та ін.), можуть ритмічно супроводжувати мелодію під час гри в «оркестрі».

-          Вміють виконувати основні танцювальні рухи, орієнтуватись в музичній залі та на майданчику, імпровізувати, придумувати нові образні рухи, використовувати жести та міміку для відображення образу.

Театральне мистецтво. Художньо-мовленнєва діяльність

-          Розрізнюють різні види театрів (настільний, пальчиковий, тіньовий, ляльковий)

-          Розуміють, що театральний образ це акторська дія з використанням засобів мовлення, міміки, жестів, рухів, музики, танцю, співів.

-          Емоційно реагують на театральні вистави та театралізовані ігри, із задоволенням беруть в них участь;

-          Орієнтуються в жанрах літературних творів (прислів’я, приказка, колискова, казка, оповідання, вірш та ін.);

-          Знають казки (народні, авторські), упізнають героїв за описом, визначають структуру казки, розуміють мораль та можуть висловлювати оцінку вчинків та поведінки героїв;

 

-          Впізнають на портретах відомих письменників (Т.Шевченка, Л, Українки та ін.) називають їх твори.


Освітній напрям "Мовлення дитини"

-          Оволодіння чіткою вимовою всіх звуків рідної мови та звукосполучень

-          Розвинений фонематичний слух, володіють мовними та немовними засобами виразності, усвідомлюють звуковий склад рідної мови.

-          Оперують узагальненими словами різного порядку, стійкими загальновживаними словосполученнями, використовують засоби виразності (силу голосу, тембр та темп розмови, міміку, жести).

-          За кількісною та якісною характеристиками мають достатній рівень словарного запасу, що дозволяє вільно спілкуватись з дорослими та дітьми, підтримувати розмову на будь-яку тему у межах свого розуміння.

-          Вживають граматичні форми рідної мови згідно з законами і нормами граматики (рід, число, відмінок, дієвідміна, клична форма тощо), правильно будують речення.

-          Ініціюють і підтримують розпочату розмову в ситуаціях спілкування, відповідають на запитання співрозмовника, звертаються із запитаннями, орієнтуються в ситуаціях спілкування, вживають відповідні мовні та немовні засоби для вирішення комунікативних завдань. Дотримуються правил мовленнєвої поведінки та мовленнєвого етикету.

-          Володіють навичками розгорнутого, послідовного, логічного, зв’язного мовлення. Складають різного типу розповіді, розмірковують про предмети, явища, події, друзів, захоплення та інтереси.

-          Можуть висловлювати самостійні судження стосовно різних явищ, подій, поведінки людей, героїв художніх творів. Проявляють словесну творчість у різних видах мовленнєвої діяльності.

-          Розуміють, що українська мова є державною. Розуміють українське мовлення, спілкуються нею в залежності від ситуації.

-          Володіють навичками звукового аналізу слів, визначення порядку слів у реченні, друкування і читання свого імені та простих слів.

 

-          Обізнані з буквами як знаками передачі звуків на письмі. Знають звукові назви букв.  Оперують поняттями «звук», «буква», «слово», «склад», «речення».